Jdi na obsah Jdi na menu
 


AUTOMOBILOVÁ STŘÍKAČKA NA PODVOZKU
TATRA 17 - r.v. 1927

AS 15 Tatra 17 (motor 17/31)

 

Tatra 17

  

a) Povšechný popis: šestiválcový osobní automobil s výbušným motorem, vpředu umístěným.
b) Motor: stojatý šestiválcový, čtyřtaktní benzínový - vrtání 64 mm, zdvih 100 mm. V roce 1972 byl původní motor nahrazen motorem z typu 17/31 - vrtání 70 mm,
zdvid 100 mm.
c) Výkon motoru: 35 HP při 2000 obrátkách/min. Typ 17/31 - 40 HP při 2000 obrátkách/min.
d) Popis zařízení zapalovacích a chladících: elektromagnetické svíčkové zapalování o vysokém napětí. Vodní chlazení s ventilátorem a chladičem.
e) Popis převodů síly: z motorového hřídele kuželovou spojkou v olejové lázni na rychlostní skříň - 4 rychlosti vpřed, 1 zpáteční - odtud hnací hřídelí bez kardanových kloubů na diferenciál.
f) Popis přístoje řídícího: řídícím kolem na šikmém vřeteni pomocí šroubu a matky, pákou na osové klouby předních kol.
g) Počet a druh brzd: 1 - ruční - působící na zadní kola, 1 - nožní - působící na všechny kola.
h) Zařízení osvětlovací a signálová: 2 - reflektory s tlumícím zařízením, 1 zadní svítilna, 1 houkačka.

Délka 4800 mm
Šířka 1650 mm
Výška 1150 mm
Váha vozu 1300 kg
Nosnost 800 kg

 

Čerpadlo Tatra 17

 

 

Popis čerpadla:
Čerpadlo namontováno vpředu před chladičem, naší výroby, nejnovější konstrukce, s chladícím pláštěm, celobronzové s vysokým stupněm účinnosti, hřídel z nerezavějící ocele, spojení přímo s motorem pomocí výsuvné spojky. Upevnění čerpadla dle osvědčeného způsobu firmy HRČEK a NEUGEBAUER.

Počet sacích hrdel ................ 1 uprostřed
Počet výtlačných hrdel .......... 2 opatřená šroubením
Sání ..................................... patentní plynovou vývěvou

Výkon čerpadla:
Při volném výtoku cca .................................. 1500 l
Při 8 atm ..................................................... 1200 l
Při 10 atm ..................................................... 930 l
Při 15 atm ..................................................... 700 l
Maximální tlak .......................................... 20 - 22 atm
Sací výška ........................................................ 8 m
Dostřiky : jednoproudně ............................. 50 - 52 m
dvouproudně ............................................. 40 - 42 m
čtyřproudně .............................................. 28 - 30 m

Na podvozku Tatra typu 17 provedla zastavění karoserie a osazení čerpadlem firma HRČEK a NEUGEBAUER - továrna specielních vozidel.
Brno - Královo Pole 28. VIII. 1936

Štítek firmy


Tuto stříkačku vlastní sbor dobrovolných hasičů Mirovice od roku 1936. Sbor ji získal za 52 000 Kč od firmy HRČEK a NEUGEBAUER z Brna.

Prostředky na zakoupení byly získány takto:
3 000 Kč - za tento obnos koupila firma starou stříkačku
2 450 Kč - výtěžek ze slavnostního svěcení
2 500 Kč - subvence
45 050 Kč - zaplatil tehdejší generální tajemník lidové strany pan František Kliment
z Prahy, rodák z Mirovic.

Ve sboru tehdy panovala jednota pokud se týče zakoupení této autostříkačky, ale ostrá diskuse nastala okolo návrhu zda světit či nesvětit. Nakonec se světilo.

Slavnost se konala 28. září 1936 na náměstí v Mirovicích. Při mši na náměstí stála autostříkačka na vyvýšené ploše. Svěcení provedl děkan Jan Sedlák za asistence děkana Havlíčka z Pohoří a kaplana Jana Čížka. Kmotrami při svěcení byly:
kněžna Schwarzenbergová z Orlíka, manželka generálního tajemníka paní Klímová, manželka starosty paní Hrdinová a manželka nejstaršího člena sboru paní Fröhlichová. Kněžna Schwarzenbergová potom zaslala sboru dar 2 000 Kč.

Autostříkačka byla po dlouhá léta používána pro všechny činnosti ve sboru, několikrát byla na pokraji zrušení. Díky zarputilosti některých členů sboru a k naší radosti, přestála i tato období a stále, i když už sbor měl modernější techniku, měla místo v činnosti našeho sboru.

Aby autostříkačka mohla být používána, musela splňovat měnící se technické podmínky provozu na komunikacích. Proto některé vybavení muselo být nahrazeno věcmi, které vyhovovali předpisům. To se týkalo především osvětlení, směrovek a zrcátek. Celkový vzhled a funkčnost se ale nezměnily.

 

Pro sepsání této stručné historie vozidla byly použity některé pasáže ze starých hasičských kronik.

Důležité zlomy v historii Tatry 17:

 

V roce 1972, během cesty do Prahy na hasičské slavnosti, se zadřel původní motor, který byl nahrazen jiným silnějším z typu 17/31.

Asi od roku 1990 je autostříkačka používána jen na výstavách a akcích souvisejících s historií hasičů.

V září roku 2000 dostala nový lak. Práci odvedli zdarma členové sboru dobrovolných hasičů Mirovice, materiál financoval Městský úřad Mirovice.

V průběhu roku 2011 prošla Tatra 17 opravou motoru. Bylo vyměněno těsnění pod hlavou, seřízena vůle ventilů, opravena vodní pumpa, kompletní vyčištění benzínového nasavače, seřízení předstihu, vyčištění a přetěsnění olejového čerpadla. Dále pak nastříkání kol a brzdových bubnů, namazání podvozku a doplnění maziva do ložisek nábojů kol.

Poslední velké akce, kterých se Tatra 17 zúčastnila:
V roce 2000 - sraz hasičských autoveteránů v Praze
V roce 2001 - hasičské slavnosti v Litoměřicích

 

Tatra 17 zepředu

 

 Fotogalerie Tatry 17 po opravě v roce 2011

 

STŘÍKAČKA "KOŇKA"

V roce 1993 byla ze Sochovic přivezena stará historická stříkačka, tažená koňmi a uváděná do činnosti lidskou silou. Údajně má být vyrobená v roce 1901.
Momentálně čeká na opravu.


Obrazek


 

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Tatra 17

(Monty, 12. 3. 2007 16:55)

Nato že je z roku 1927 je pojízdná a stále funkční je to naše babička tatruška.